Wykonując ćwiczenia relaksacyjne z dziećmi w wieku od 6- ego roku życia możemy zacząć od ćwiczeń oddechowych. Istnieją różne metody, aby przekonać dziecko do ćwiczenia świadomego oddychania. Przykładowo najmłodsze dzieci mogą ćwiczyć tzw. rozpędzanie chmurek. Na wdech nosem (ok. 10 sekund) mogą podnosić ręce, aby rozpędzić chmurki, a następnie powoli je opuszczać (wydychając powietrze ustami przez ok. 10 sekund).
Starsze dzieci mogą pracować tzw. metoda oddechowa zaczerpnięta z treningu autogennego Schulza. To metoda, która polega na świadomym poczuciu ciepła i ciężkości ciała. Dziecko kładzie się na karimacie, materacu lub na kocu, kładąc ręce wzdłuż ciała. Następnie bierze głęboki wdech (ok. 15 sekund), skupiając się na opisywanej przez wychowawcę części ciała, po czym wolno wypuszcza powietrze ustami. Zazwyczaj schemat wygląda następująco:
- skierowanie oddechu w stronę stóp, łydek, ud,
- skierowanie oddechu w stronę brzucha i klatki piersiowej,
- skierowanie oddechu w stronę rąk,
- skierowanie oddechu ze skupieniem się na głowie.
To tylko jedno z wielu ćwiczeń oddechowych, skupiających się na relaksacji. Podstawą jest świadome oddychanie i nauczenie dziecka, jak kontrolować oddech w stresujących sytuacjach.
Ćwiczenia relaksacyjne świetlica prowadzi od dawna, wykorzystując pomoce dydaktyczne, które dzieci już doskonale znają.
Efektem ćwiczeń jest wyciszenie grupy oraz wzmożona koncentracja na zadaniu, co powoduje skupienie myśli. Aspekt rozciągania mięśni nie jest bez znaczenia, dzieci są zwinne, uczą się szybkiego reagowania na różne sytuacje. Sprzyja to właściwemu rozwojowi fizycznemu dziecka.
Magdalena Lisowska
Kierownik Środowiskowej Świetlicy Socjoterapeutycznej w Świlczy