stresStres jest składnikiem kondycji człowieka, stanowi nie dający się uniknąć element życia. Nie jest on tylko domeną ludzi dorosłych, ale także towarzyszy dzieciom w wieku szkolnym i młodszym. Na co dzień stres jest potrzeby do normalnego funkcjonowania, tak byśmy stawiali czoła bieżącym wyzwaniom i działaniom. Jest to tak zwany stres pozytywny. Dystres to stres, który wywołuje reakcje negatywne i z nim należy walczyć. W obecnej sytuacji, w obliczu pandemii, kiedy wszyscy czujemy się odizolowani, powinniśmy szczególnie zadbać o nasze zdrowie psychiczne. Pamiętajmy, że zestresowanemu rodzicowi trudniej będzie pomóc dziecku. Dlatego w pierwszej kolejności zadbajmy o siebie, dając tym samym naszym pociechom szansę, by w naturalny sposób nauczyły się tego od nas. Poniżej trzy proste sposoby, jak dbać o higienę psychiczną, a tym samym zapobiegać stresowi.

SPORT

Wraz z aktywnością fizyczną zwiększa się ilość serotoniny (hormonu szczęścia J). A więc sport jest sprzymierzeńcem dobrego nastroju. Ćwiczenia fizyczne stanowią naturalne ujście energii, kiedy znajdujemy się w stanie pobudzenia. Regularna aktywność fizyczna zmniejsza tendencje do przeżywania lęku, pozwala rozładować uwięzioną frustrację oraz doskonale wpływa na funkcje naszego organizmu (poprawia trawienie, krążenie, obniża ciśnienie krwi, itd.). Jest wiele rodzajów ćwiczeń do wyboru. Decyzja dotycząca rodzaju, zależy od Twoich preferencji, stanu zdrowia i możliwości. Nawet spacer, a szczególnie ten po lesie, ma sporo zdrowotnych plusów. A oto kilka z nich:

  • podczas spaceru dotlenisz swój organizm, ponadto powietrze w lesie jest wolne od zanieczyszczeń,
  • spacer po lesie łagodzi stres - osoby które regularnie spacerują po lesie mają korzystniejsze wyniki badań ogólnych,
  • wzmacnia odporność - między innymi, dlatego że przebywanie na świeżym powietrzu pozwala nam na przyswajanie witaminy D i dlatego że powietrze w lesie jest zjonizowane ujemnie,
  • korzystnie wpływa na nasze samopoczucie, m.in. łagodzi objawy depresji,
  • olejki eteryczne wydzielane przez drzewa działają wyciszająco i odprężająco.

Gabriela Lech
Psycholog Środowiskowej Świetlicy Socjoterapeutycznej w Świlczy